reklama

Ako distribútori liekov uplácajú lekárov

Určite sa už niekomu pri rannom čakaní u lekára stalo, že zaklopala na dvere sympatická slečna v kostýme s taštičkou v ruke a pri otvorení dverí sa výrazne, ba až lišiacky usmiala, vošla dnu a sadla si k doktorke prednostne. Ak sa vám niečo takéto stalo, mali ste tú česť stretnúť sa s dealerom liekov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (102)

Ako to funguje? Farmaceutické firmy vyrábajú lieky. Vyrábajú ich za účelom dosiahnuť čo najvyšší zisk. Teda vyvinúť, vyrobiť a predať tak, aby na tom boli ziskoví. Ziskoví byť môžu len vtedy , ak ich liek bude kupovať čo najväčší počet ľudí. To môžu dosiahnuť najčastejšie reklamou. To je ten spôsob, ktorý je oficiálny a v poriadku. Druhý spôsob je prísť za niekým na odporúčanie koho si liek kúpi človek aj bez reklamy. A to je lekár. Lekár a jeho odporúčanie sa teda dajú považovať za tú najlepšiu možnú reklamu pre farmaceutické firmy a ich výrobky.

Ak podnikáte a chcete v tejto oblasti dosiahnuť čo možno najvyšší zisk, tak viete, že s čím viac lekármi budete mať dobré vzťahy, tým viac liekov môže predpísať/odporučiť svojím pacientom ich liek. Najčastejšie sa takéto dobré vzťahy budujú cez rôzne večere, "darčeky", mnoho úsmevov, atď.

Dnes to už ale nestačí. Na takej dobrej večeri je pochopiteľne lekár nie len s jedným distribútorom z jednej firmy, ale s viacerými, z viacerých firiem. A tak samozrejme začne logicky selektovať ľudí na základe toho, kto mu dá viac.

A keď za lekárom niekto príde a ponúkne vám, že za každých 10 predpísaných balíčkov lieku dostanete istý balík peňazí? Ak má len trošku ohybnú chrbticu, urobí to. A tu je ten zásadný problém. Čo to môže znamenať pre pacienta? Drahší liek či viac liekov než v skutočnosti treba...

Pridám ďalší diel skladačky. Tie predpísané lieky musí niekto preplatiť. Mnohokrát sú to niekoľkotisícové preparáty, ktoré si bežný človek dovoliť nemôže a tu nastupuje poisťovňa. Tá musí byť tá hlavná inštitúcia, ktorá je schopná si plytvanie peniazmi ich zmluvnými lekármi odsledovať a zastaviť ho. Ak máte v rukách niečo, čo vám nepatrí a robíte len ako rádový zamestnanec, tak to aj vyzerá. V podstate je vám jedno či sa plytvá peniazmi, veď nejde z vášho, ale zo štátneho. Ak ste však súkromník a ide vám o čo najvyššiu efektivitu, lebo od toho závisí vaše prežitie, je to iné. Radikálne iné. Musíte eliminovať plytvanie peňazí, ako sa len dá. Ak viete, že konkurencia na vás tlačí, urobíte všetko pre to, aby ste peniazmi neplytvali a boli efektívnejší ako oni. Máte neustálu motiváciu, tlačíte na svojich zamestnancov, robíte častejšie kontrolu a to všetko len pre to, že vás tlačí konkurencia k efektivite. Čo to znamená? Len toľko, že v takomto prostredí už korumpovanie lekárov nemá takú živnú pôdu, ako keď vás takmer nikto nekontroluje a ešte aj s tým nikým ste dohodnutí.

Ešte stále chceme len jednu poisťovňu, jedných ľudí, ktorí sa medzi sebou môžu dohodnúť a zrušiť trh, ktorý tlačí na kvalitu a efektivitu? Lebo ak áno, distribútori liekov nás prevalcujú. A nielen tí. Budeme mať horšiu liečbu za vyššie peniaze len pre to, že distribútor bol šikovný, lekári budú zadlžovať seba i poisťovňu drahou liečbou a doplatia na to všetci. Dokonca aj tí, ktorí teraz vytrubujú po tlačových konferenciách, aký je trh nemorálny.

Peter Tomko

Peter Tomko

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Cestovatel, ktoreho snom je navstivit vsetky zaujimave miesta na tejto planete, co sa mi asi nikdy nepodari, zacinal som ako mlady 19 rocny rojko, dnes uz mam 28 a viem ze nic nieje take ako sme si to v hlave vytvorili. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu